Cikk dátuma: 2019.12.13 10:00
|
Galéria
|
December 13-án a soproni Hunyadis nyolcadikosok többsége ellátogatott egy nagyon régi iskolába, azzal a céllal, hogy az iskolát még jobban megismerjék, meg persze, hogy kísérletezhessenek. Ez az iskola nem más volt, mint az 1557-ben alapított Berzsenyi Gimnázium (Líceum). A nevét Berzsenyi Dánielről kapta, aki ennek az intézménynek az ódon falai között tanult.
Vidám, tudásra éhes, néha talán túlságosan is hangos gyerekek léptek be az épületbe. Felvándoroltak a lépcsőn és elérkeztek azokhoz a termekhez, ahol később már a tanárt hallgatták, ahogy éppen elmagyarázza a kísérletet. A csapatot az elején kettéválasztották, voltak, akik először biológiára, mások földrajzra mentek. Azután a kémia és a fizika óra következett. Aztán még egy közös kísérlettel zártuk a napot. Nekem a kedvencem a földrajz óra volt. (De mindegyik nagyon tetszett.) Ott egy környezetvédelemhez kapcsolódó téma volt, a tengerszint emelkedés. A kísérletnél a Jeges-tengert és a sarkvidéket hasonlítottuk össze.
Szerintem nagyon jó nap volt, a tanárok kedvesek és segítőkészek voltak.
Holecz Mirtill 8.c
Lehetőséget kaptam néhány osztálytársammal együtt részt venni a Berzsenyi Gimnáziumban kísérletekkel színesített természettudományos órákon. Ezt megelőzően már sokat hallottunk erről a magas színvonalú laborról, és az itt folyó oktatásról, sőt a nyílt napon már be is pillanthattunk egy izgalmas kémia órába is. Korlátozott számban mehettünk csak, amit nagy gonddal válogattak össze tanáraink. Az ön- és közveszélyes elemeket eleve kizárták a programból.
Leginkább a biológia és földrajz téma izgatott minket, mert fizika, kémia kísérleteket mi is szoktunk végezni órán, de őszintén szólva el sem tudtuk képzelni, hogy az előző két tantárgy oly szárazan fájdalmas mivoltából mt is lehet kihozni. Hát a meglepetés óriási volt. A gleccserek tevékenységét pohárba fagyasztott jéggel és kövekkel, míg a felhőképződést műanyag palack összenyomásával demonstrálták földrajzon. Beszélgettünk még a globálisfelmelegedés kapcsán a fokozott C2O kibocsájtás lehetséges következményeiről is. Biológián olajat nyertünk napraforgóból és dióból, és az emberi test egyediségét ujjlenyomat mintáinkkal igazoltuk, megteremtve az alapjait a rendőrségi nyilvántartásba vételünknek.
A fizika az elektromosság vizsgálatával telt. Elektromágneses mezőt kapcsoló táblákon hoztunk létre áramköröket, ami kis propellert működtetett, feltekerve barátnőm haját, amit az óra hátralévő részében igyekeztünk a berendezés megrongálása nélkül kiszabadítani. De a csúcs a kémia volt! Szappanbuborékokhoz hasonló képleteket lobbantottunk lángra a levegőben szállva, és a kezünkben fogva is. Nagyon látványos volt, izgalmas és szórakoztató!
Itt a hétköznapi dolgok különlegessé, és az emberi szemnek láthatatlan dolgok pedig kézzel fogható élménnyé alakulnak át. Megmutatják, hogy a világunk hatalmas, sokszínű, de törékeny, ezért vigyáznunk kell rá! Köszönjük szépen a Berzsenyi Gimnáziumnak a lehetőség
Parrag Liliána 8.b